Penemuan Rahsia Rawat Dan Hilangkan Jeragat Dengan Berkesan Oleh 12 Saintis Kerajaan Malaysia

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

“Eh, kenapa muka kau makin berjeragat ni, dulu zaman sekolah menengah aku tengok bersih je!”

Bila umur makin meningkat ni, macam-macam masalah timbul. Kalau masih remaja dulu, jerawat lah jadi musuh utama. Bukan apa, malu kawan-kawan tengok jerawat batu kat muka.

Bila usia meningkat, lain pula halnya. Ingatkan tahi lalat baru tumbuh dimuka, rupanya jeragat. Susah betul nak hilangkan jeragat ni. Kalau dibiarkan, makin banyak pula yang muncul.

Dalam post ni, saya akan kongsikan penemuan Saintis Kerajaan Malaysia (SIRIM) tentang Enzim Bromelin pada Nenas yang dapat buatkan kulit anda bebas jeragat khususnya, cerah dan anjal.

88166284_2664508833647290_5893112261630754816_n
Dr Nurul Izza -Ketua Saintis SIRIM bagi kajian Enzim Bromelin

Punca utama kenapa jeragat tumbuh

1. Sinar UV dari cahaya matahari

Semakin banyak kita terdedah pada cahaya matahari, semakin banyaklah melanin(pigmen/warna) yang akan terhasil.

2. Umur

Jeragat lebih mudah terjadi apabila usia kita meningkat disebabkan keupayaan badan kita untuk merawat sel kulit telah berkurang.

3. Alat solek berkualiti rendah

Sesetengah bahan yang digunakan dalam kosmetik boleh menghakis sel lapisan kulit serta menipiskan kulit anda., maka sinaran UV dari cahaya matahari boleh menembusi sel kulit dengan mudah

Bagaimana enzim pada nenas ini membantu?

1. Menghadkan penghasilan melanin secara berlebihan pada bawah kulit

Setiap dari kita memiliki warna tona kulit yang tersendiri dari pigmen(warna) yang dikenali sebagai melanin.

Melanin ini pula dihasilkan oleh sel kulit kita yang bernama “Melanocytes” dan sel ini dipengaruhi sepenuhnya oleh sinaran ultraviolet (UV) dari cahaya matahari.

Makin banyak kulit kita terdedah pada cahaya matahari, semakin banyaklah melanocytes itu menghasikan melanin.

Ini kerana, melanin berfungsi untuk melindungi sel kulit kita daripada bahaya sinaran UV agar sel kulit tidak rosak.

Tetapi, apabila sel melanocytes terlalu aktif, kulit kita akan dapat lebih banyak pigmen melanin menjadikan sel kulit kita mudah berjeragat.

Cara yang paling berkesan untuk merawat jeragat adalah dengan menghalang jeragat itu terjadi.

Jadi, enzim bromelin pada nenas terbukti mampu merencatkan (menghadkan) sel melanocytes dari menghasilkan pigmen (melanin) yang berlebihan secara tidak langsung dapat menghalang daripada pembentukan jeragat.

Sabar, jangan kusut lagi. Teruskan membaca

2. Menggalakkan penghasilan kolagen semulajadi dalam kulit

Jeragat lebih mudah terjadi apabila usia kita meningkat disebabkan keupayaan badan kita untuk merawat sel kulit telah berkurang.

Di lapisan kulit manusia, terdapat kolagen yang merawat tisu dan sel kulit yang rosak atau mati

Tetapi kena ingat, bila semakin berusia, badan kita tidak dapat lagi menghasilkan kolagen untuk merawat kulit pada peringkat optimum. Disebabkan itu jeragat lebih mudah terjadi.

Enzim bromelin pada nenas mampu meresap ke dalam fibroblast iaitu bahagian lapisan kulit paling dalam di mana kolagen dihasilkan

Di bahagian ini, enzim bromelin akan merangsang penghasilan kolagen secara semulajadi dalam kulit, secara tidak langsung mengoptimumkan proses rawatan kulit 

3. Memudahkan proses penggantian kulit baru

Lapisan jeragat pada kulit lebih susah dikeluarkan apabila sel kulit mati tidak dibuang dengan baik kerana ini akan mengakibatkan sel kulit baru tidak naik ke bahagian atas.

Facial cleanser yang mengandungi enzim bromelin mampu membuang sel kulit mati dengan efektif.

Apabila sel kulit mati dapat dibuang dengan baik, proses rejuvenasi (penggantian kulit baru) akan berlaku dengan lancar.

Proses rejuvenasi kulit paling optimum adalah pada pukul 1 – 3 pagi

4. Menguatkan perlindungan terhadap sinar UV

Enzim bromelin lebih efektif berbanding vitamin C dan E bagi meningkatkan perlindungan kulit anda.

Ia melindungi dari bahaya sinaran UV dari matahari yang menjadi punca utama pertumbuhan jeragat sekaligus mencerahkan kulit anda. 

Berhati-hatilah dengan produk yang mendakwa boleh pudarkan jeragat dalam masa yang singkat sebab takut ada kesan penggelupasan dan melibatkan penggunaan bahan merbahaya.

Untuk pengetahuan anda, kajian tentang Enzim Bromelin selama 2 tahun oleh 12 orang Saintis Kerajaan Malaysia (SIRIM) ini telah mendapat pengiktirafan dan di anugerahkan pingat  di ITEX 2018

Hasil kajian selama 2 tahun menggunakan kaedah “3D Screening Cell” pertama di Malaysia, kumpulan saintis ini telah menghasilkan “Ensutouch” untuk merawat masalah jeragat dengan berkesan dan selamat

Jangan jadikan diri anda mangsa scammer kecantikan! Kadang-kadang kita yang pilih untuk rosakkan kulit sendiri sebab nak cepat cantik. 

Akhirnya kos nak tanggung kerosakan pada diri sendiri lagi tinggi! 

Tapi jangan risau, semua wanita nak cantik kan? Tapi haruslah dengan cara yang selamat ya!

Sebelum terlambat, jom rawat masalah jeragat atau masalah lain pada wajah anda dengan Skincare hasil kajian 12 orang Saintis SIRIM ni, klik button di bawah 

Terima kasih kerana membaca perkongsian kali ini. Saya izinkan anda share posting ini untuk kebaikan bersama. Jangan lupa untuk like page kami untuk dapatkan lebih banyak perkongsian pada masa yang akan datang. 

Jumpa lagi.

Scroll to Top